Kiedy fotografujemy w pięknych sceneriach, naturalne światło zastane często stwarza problemy. Południowe słońce okazuje się zbyt ostre? Za wiele ciemnych, brzydkich cieni? Michelle Turner demonstruje jak za pomocą sprzętu Profoto kontrolującego TTL i HSS zmodyfikować oświetlenie naturalne i uzyskać wyjątkowo fotogeniczne kadry, szczególnie przydatne przy fotografii rodzinnej i plenerowej.

 

Michelle Turner fotografuje sprzętem Fujifilm. Do współpracy z lampami Profoto otrzymała wyzwalacz Profoto Air Remote TTL-F. Sterownik pozwala cieszyć się pomiarem TTL i synchronizować z krótkimi czasami migawki HSS.

„Możliwość zastosowania kontroli TTL i HSS to znaczący postęp, gdyż pozwala mi lepiej i efektywniej współpracować z klientami. Mogę skupić się na poszczególnych ujęciach i ekspresji modeli, natomiast system TTL oblicza, ile lampa ma wpuścić światła w kadr. Moc błysku zmienia się w zależności od dystansu pomiędzy aparatem a fotografowanym obiektem.  Ja już nie muszę o tym myśleć!”

„Synchronizacja oświetlenia z krótkimi czasami migawki (HSS) pozwala mi na przygaszenie silnego światła słonecznego, co jest wielkim udogodnieniem przy pracy na krótkich czasach naświetlania i dużym otworze przysłony”.

 

Światło poranne

Kiedy Michelle pracowała przy porannym świetle, nastawiła ekspozycję na światło rozproszone chcąc zachować w kadrach detale tła i nieba. Ale pojawił się problem. Ponieważ słońce było na tle rodziny, ich twarze skryły się w cieniu. Wtedy nadszedł czas na użycie lampy Profoto A1, która błyskała nieopodal aparatu przez białą parasolkę dyfuzyjną. Efektem było miękkie, delikatne światło na twarzach matki i dziecka, idealnie wypełniające cień. W tle pozostały piękne detale, na których zachowaniu bardzo zależało Michelle.

Fotografia rodzinna z systemem Profoto.

Foto: Michelle Turner

 

Zachmurzenie

Podczas zachmurzenia Michelle musiała znowu zmierzyć się z cieniami. Z pomocą przyszła niezastąpiona lampa Profoto A1 ustawiona obok. Poniżej pomostu w Santa Monica półmrok został rozgoniony blaskiem lampy, której światło zdynamizowało twarze i oczy modela.

„Lubię przemieszczać się z klientami, co oznacza, że stale powinnam dostosowywać oświetlenie do nowych warunków. Odkąd system TTL robi to automatycznie – mnie pozostaje tylko decyzja, kiedy i jak rozpocząć fotografowanie”.

Fotografia rodzinna z systemem Profoto

Foto: Michelle Turner

 

Południowe światło – jasne nie oznacza dobre  

Podczas fotografowania młodej dziewczyny w blasku południowego słońca problemem Michelle okazały się irytujące, mocno zróżnicowane pod względem jasności obszary w tle. Z pomocą przyszła lampa Profoto B2 ulokowana przez asystenta znacznie powyżej aparatu. Efektem współpracy lampy było idealne, estetyczne zbalansowanie oświetlenie - zarówno na modelu jak i dla pobliskiego tła.  

Fotografia rodzinna z systemem Profoto

Foto: Michelle Turner

 

Zachód słońca – ulubiony czas Michelle

Michelle mówi, że zachód słońca jest jej ulubiona porą do pracy. Co wcale nie znaczy, że bezproblemową. „Chowające się słońce za rodziną na łące było tym kadrem, którego poszukiwałam, ale złote światło odbijające się od ziemi nadawało niezdrowo żółty kolor skóry modeli”. W celu kompensacji zabarwienia Michelle wykonała zdjęcia lampa Profoto A1 stojącą obok i wyposażoną w białą parasolkę dyfuzyjną. Światło wypełniło postacie i nadało neutralną i naturalną barwę ich skórze.

Fotografia rodzinna z systemem Profoto

Foto: Michelle Turner

 

Błękitna rapsodia

Ostatnią serii zdjęć Michelle postanowiła wykonać w magicznej, naturalnej scenerii kalifornijskiej plaży El Capitan. Bezpośrednio po zachodzie słońca trzeba było działać szybko, aby uwiecznić intensywną feerię barw wyłaniających się zza horyzontu. Michelle chciała zachować fuzję niesamowitej barwy nieba i refleksy od wody, a do tego potrzebowała solidnego doświetlenia.

W tej sytuacji posłużyła się lampą Profoto B2, która w połączeniu z białą parasolką dawała miękkie światło padające na parę modeli stojących na chłodnym, wilgotnym piasku. Nadało to im twarzom łagodnej iluminacji i wydobyło detale z ubrań. Jednakże najważniejszym okazało się zachowanie odbicia ich postaci na mokrym piasku. Różowy odcień twarzy został skompensowany światłem wypełniającym z lampy Profoto B2 i przez manualną regulację ekspozycji.

Fotografia rodzinna z systemem Profoto

Foto: Michelle Turner

 

Bez przeszkód ku kreacji wspaniałych ujęć

Profoto Air Remote TTL-F idealnie wpasował się w system Fujifilm i dał Michelle znacznie większą swobodę i elastyczność pracy niż kiedykolwiek wcześniej.

„Nie zawsze mogę mieć swobodę wyboru pory dnia do wykonywania zdjęć. System Profoto pozwala mi wykreować zdjęcia, które moi klienci pokochają, niezależnie od godziny czy miejsca. Potrafię zrównoważyć południowe światło lub fotografować po zmierzchu – mój sprzęt Profoto wykonuje swoje zadanie znakomicie w każdym momencie“.

Opracowanie na podstawie tekstu Stevena Hanratty.

 

Obejrzyj galerię zdjęć z sesji fotograficznych Michelle Turner.

 

Podziel się tym wpisem

Komentarze