SIGMA 105/1.4 ART DG HSM | Flagowy produkt wśród obiektywów z przesłoną F1.4 linii ART. Jedna z dłuższych ogniskowych serii ART oraz przysłona F1.4 zapewniają połączenie doskonałej rozdzielczości z pięknym efektem rozmycia tła. Dodatkowo posiadając uszczelki wokół bagnetu i wszelkich pierścieni możliwe jest fotografowanie w niemal każdych warunkach atmosferycznych.
Sigma obiektyw A 105/1.4 A DG HSM Sony-E
Nowy obiektyw SIGMA 105mm F1.4 A DG HSM ma najdłuższą ogniskową w całej prestiżowej linii obiektywów Art ze światłem F1.4 . Podobnie, jak niektóre obiektywy marki SIGMA, także i ten prezentuje się imponująco. Gdy w marcu ubiegłego roku zaprezentowano światu obiektyw SIGMA 135mm F1.8 DG HSM Art, zapytałem o techniczną możliwość zastosowania w obiektywie światła F1.4. Powiedzieli, że próbowali go zaprojektować w taki sposób, ale posiadał on nierealistycznie duży rozmiar. Teraz odnaleźli jednak odpowiednią równowagę przy użyciu ogniskowej 105mm. Choć ten rozmiar wywołuje mój półuśmiech, to nie jest on na tyle duży, by czuć jego nierealność (przecież istnieje w rzeczywistości!). Przy okazji, nikt się nie spodziewał ogniskowej o wartości 105mm, chociaż rozumiem, że była to pusta pozycja na liście. Ten obiektyw nazywany jest prawdziwym MISTRZEM BOKEH. Nie muszę chyba dodawać, że wyraża on pewność firmy do jakości efektu bokeh. Oczywiście, dobry efekt bokeh nie czyni obiektywu dobrym, ale obiektyw SIGMA 105mm F1.4 A DG HSM zapewnia nie tylko piękny bokeh, ale także doskonałą rozdzielczość i ostrość przy jednoczesnej minimalizacji aberracji. Dodatkowo bokeh powinien “pracować” w taki sposób, aby efektownie podkreślić główny temat zdjęcia. Sprawdźmy, więc teraz jakość otrzymanych fotografii.
Fot: Sascha Hüttenhain
Precyzyjny Autofocus
Dzięki nowemu algorytmowi kontrolującemu pracę autofocusa, szybkość i jakość ostrzenia obiektywów SIGMA Art będzie na tym samym poziomie co w konstrukcjach projektowanych oryginalnie dla aparatów bezlusterkowych Sony E. Dotyczy to pracy we wszystkich trybach autofocusa, w tym trybu ciągłego AF-C.
Fot: Sascha Hüttenhain
Kompatybilność stabilizacji obrazu
Obiektywy będą w pełni kompatybilne z systemem stabilizacji matrycy. Optymalizacja następuje przez ustalenie ogniskowej obiektywu i dostosowanie parametrów stabilizacji wewnątrz aparatu.
Korekcja aberracji
Korekcja poziomów jasności na brzegach obrazu, dystorsji oraz aberracji chromatycznej będzie zoptymalizowana dzięki przepływowi informacji o parametrach optycznych z obiektywu do aparatu.
Fot: Satoru Korenaga
Na konstrukcję optyczną SIGMA 105mm F1.4 A DG HSM składa się 17 soczewek ustawionych w 12 grupach. Zostało tu zastosowane 5 elementów specjalnych: dwie soczewki z niskodyspersyjnego szkła SLD* oraz trzy soczekwki FLD* wykonane ze szkła o właściwościach fluorytu, oraz jedną soczewkę asferyczną.
FLD - szkło o ultra niskiej dyspersji, które oferuje wydajność na najwyższym poziomie, a jego właściwości są podobne do fluorytu.
SLD - szkło o niskiej dyspersji mające mające na celu minimalizację aberracji chromatycznej
Redukcja flar i blików
Już na wczesnych etapach procesu projektowania obiektywów, mierzone są flary i bliki w celu zbadania odporności mechanizmu optycznego na silne źródła światła. Specjalna wielowarstwowa powłoka redukuje flary i bliki, by umożliwić fotografom wykonywanie ostrych zdjęć nawet w trudnym oświetleniu.
Nowe linie produktów konceptów SGV wyznaczają nowe standardy jakości obrazu.
Każdy egzemplarz odznacza się najwyższą funkcjonalnością dzięki autorskiemu systemowi pomiarów Sigmy A1 MTF.
Istnieją trzy wymogi do stworzenia wyjątkowych obiektywów: świetny projekt, precyzyjne wykonanie oraz kontrola zapewniająca zgodność ze specyfikacjami. Obiektywy SIGMA rodzą się z przemyślanych projektów i wyszukanej, zaawansowanej japońskiej technologii. Ostatnim krokiem jest ewaluacja pracy. Niegdyś mierzyliśmy wydajność obiektywów za pomocą konwencjonalnych czujników. Jednak teraz stworzyliśmy autorski system A1* MTF (funkcja przenoszenia modulacji), korzystający z 46-megapikselowych matryc Foveon. Za pomocą tego systemu sprawdzamy każdy obiektyw z nowych linii w fabryce Aizu, naszym jedynym miejscu produkcji obiektywów. Wcześniej niewykrywalne detale o wysokiej częstotliwości teraz poddają się kontroli, umożliwiając nam dostarczenie obiektywów o niezmiennie najwyższej jakości.
Powłoka hydrofobowa i oleofobowa
Skrajne soczewki pokryto w nowe powłoki hydrofobowe i olejoodporne firmy SIGMA które umożliwiają łatwe wycieranie wody i zapobiegają przywieraniu olejów i tłuszczu do powierzchni, dzięki czemu utrzymanie soczewek w czystości staje się łatwiejsze.
Szybki i cichy AF
Obiektyw został wyposażony w jeszcze szybszy udoskonalony silnik ultradźwiękowy HSM. Nowy zoptymalizowany algorytm przyspieszył pracę AF o 30 %.
Napęd nie ma klasycznych połączeń mechanicznych co pozwala na ręczne doostrzanie bez konieczności przełączania w tryb MF.
System wewnętrznego ostrzenia powoduje, iż przednia soczewka pozostaje nieruchoma, dzięki czemu możliwe jest zastosowanie kołowego filtra polaryzacyjnego.
Cały proces produkcji, od form odlewniczych do najdrobniejszych części, odbywa się w Japonii, fabryka znajduje się u podnóża góry Aizu. Sigma to jeden z ostatnich producentów, których wszystkie produkty są wytwarzane wyłącznie w Japonii. Produkcja w jednym miejscu, zapewnia wysoką kontrolę jakości obiektywów fotograficznych, filmowych oraz produkowanych tam aparatów.
Specyfikacja techniczna :
Ogniskowa
stała 105mm
Konstrukcja obiektywu
17 elementów w 12 grupach
Kąt widzenia
23,3°
Przysłona
9 zaokrąglonych listków przysłony
Minimalna wartość przysłony
F 1.4
Maksymalna wartość przysłony
F 16
Min. odległość ostrzenia
100cm
Średnica filtra
105mm
Wymiary
115,9mm x 131,5mm
Waga
1645 g
- Waga
- 1,645 kg
- Kod towaru
- OSSE105/1.4_A_DG_HSM
- APO
- NIE
- ASP
- TAK
- CONV
- NIE
- Dedykowane Do
- Bezlusterkowiec
- EX
- NIE
- Gwarancja
- 3+2
- HSM
- TAK
- IF
- TAK
- Mocowanie
- Sony E
- Obiektywy - Rodzaj
- Tele
- Ogniskowa
- Stała
- OS
- NIE
- RF
- TAK
- Seria
- DG
- Seria Obiektywu
- Art
- Stabilizacja Obrazu
- Nie
- Średnica
- 105mm
- Średnica filtra
- 105mm
- Waga
- 1,745g
-
jeykey
Ogólnie wszystko potwierdza się co można znaleźć w sieci nt tego obiektywu. Optycznie absolutna rewelacja, mistrzo bokech i naprawde ostry już od 1.4. Bardzo solidna konstrukcja co oczywiście wiąże się z dużą wagą i sporym rozmiarem. No ale jeśli ktośkupuje taki obiektyw musi bytego świadomy. Chyba najlepszy obiektyw jaki trzymałem w dłoniach. Wybaczy sporo :)